TO TOP

M.A. Patricia Schwiering

Room: IB 5/155
Phone: +49 234 32 - 19508
Office hours: Current by appointment by e-mail
ORC-ID: 0000-0001-9853-7794
E-Mail

Focus of research

  • Teacher beliefs and attitudes

further information


since 10/2022

Research associate in the DFG project "Causal effects of teacher Mindsets on Student Motivation and Emotion".
Research Group Educational Psychology and Development across the Lifespan, Faculty of Psychology, Ruhr-University Bochum

2022

Research Assistant at the Chair of Educational and Differential Psychology
Institute of Psychology, TU Dortmund University

2021 -2022

Research associate in the DFG project "Causal Effects of Teacher Mindsets on Student Motivation and Emotion".
Chair of Educational and Differential Psychology, Institute of Psychology, TU Dortmund University

09/2019-08/2021 

Research assistant in the BMBF project "BiFoKi - Bielefeld training concept for cooperation in inclusive schools".
Bielefeld University

2021

Master of Arts Educational Science
Bielefeld University

2019

Bachelor of Arts (2-Subject Bachelor) Educational Science and Linguistics/Phonetics
University of Cologne

2017/2018

Semester abroad
KU Leuven, Campus Brussels

Presentations

  • Schwiering, P. & Heyder, A. (2023, September). Effekte einer Growth Mindset Intervention bei Lehramtsstudierenden
                             auf den Umgang mit leistungsschwachen Schülern, Selbstwirksamkeitserwartung, Emotion und das erwartete Unterrichtsverhalten.
                             Vortrag auf der 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Kiel.

    Schwiering, P. & Heyder, A. (2023, Juni). Growth Mindsets als Teil der Schule von morgen? – Eine experimentelle Studie zu den Effekten
                             von Lehrermindsets. Posterpräsentation auf dem 8. Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung, Dortmund.

    Schwiering, P. & Heyder, A. (2023, März). Effekte von Lehrermindsets auf Schülermotivation und -emotion. Posterpräsentation auf der internen
                             CoES-Tagung, Bochum.

    Eisenbeiß, S., Schwiering, P., & Wrobel, F. (2018, Oktober). Pronomeninterpretation - die Rolle von Pronomentyp und Volitionalität.
                             Vortrag im Linguistischen Arbeitskreis der Universität zu Köln (LAK), Köln.